Annons

Vi är skapta för att röra på oss!

När jag och Amelie var i Kap Verde förra veckan började vi varje morgon med en promenad på den fina vita stranden i soluppgången i ungefär 1-1,5 timme. Sen gick vi till hotellets restaurang och åt frukost.
Grym start på dagen!

Annons

Innan middagen på kvällen, efter en hel dag med sol, bad och lite sovstunder på solbädden bredvid poolen, gymmade vi.
Vi var verkligen superduktiga med träningen dagligen på vår resa.
Och det ska både jag och Amelie försöka hålla i nu när jag är hemma i Sverige igen med ett konditionspass och ett gympass dagligen.
Inte ”bara” göra antingen eller.
Det är så skönt!

Människan är skapt för att ta sig minst 3 mil om dagen. Det ska inte vara några konstigheter för oss.
Vi är även skapta för att jaga, slåss med svärd och båge, klättra, släpa hem vår skörd och byte vi fångat den dagen, bygga vårt boende, göra upp eld, sitta i en djup knäböj eller i skräddare runt lägerelden och elda vår fisk på vår pinne etc.
Vi är skapta för att RÖRA PÅ OSS och att använda kroppen. A-N-V-Ä-N-D-A kroppen.

Annons

Idag går vi till bilen, bussen eller tåget, åker till jobbet och sätter oss ned i en mjuk kontorsstol. Vi har ofta matlåda med oss så vi max rör oss till matsalen där vi sätter oss ned för att äta.
Dom som jobbar i butik står i alla fall upp och hänger upp kläder och lyfter kartonger med kläder i, eller vad det nu kan vara dom säljer i butiken.
Hantverkare är väl en av dom mest aktiva arbetarna. Grymt!

Heja alla oss som går, springer eller cyklar till skolan eller jobbet!
Ja, jag är en av dom.

Själv har jag mätt med min Samsung Galaxy S2 smart-klocka att jag går ca 10.000 steg per dag när jag jobbar på gymmet med mina PT-kunder, plus att jag går eller cyklar till jobbet OCH tränar på det.
(Vilken smart-klocka använder ni och tycker ni är bäst?)

Annons

Min kropp mår så bra av det och jag har alltid aptit att äta och sover som ett barn om nätterna.

Jag såg den nya filmen The Revenant med Leonardo DiCaprio på bio igår. Ja alltså inte MED honom som sällskap (Jag delade inte popcorn med honom, drömmen! Haha!) utan såg den med Leo som huvudrollen. Haha!
Precis SÅ ska vi klara av att röra på oss, kriga, jaga, krypa, gå, springa, bära varandra, rida och helt enkelt kriga för sig själv för att överleva.
Ni som har sett den filmen vet vad jag menar. Ni andra bör se den. Grym film!

Så, nu när jag och Amelie är hemma i Stockholm igen efter vår resa, är det 1 timmes konditionsträning varje dag som gäller vilket blir ungefär 7-10 km.
Antingen går jag en promenad utomhus eller tränar kondition 1 timme på gymmet med löpning eller promenad på löpbandet, eller på crosstrailern.
Att blanda går också väldigt bra för variationens skull. Tex 20 min crosstrainer och blanda löpning och promenad på löpbandet sista 40 minuterna.

Annons

Sen väljer jag antingen att gymma i ca 30 min direkt efteråt eller att gymma senare på kvällen. Jag mår så bra av det!

Igår tränade jag lite mer än 1 timmes kondition på SATS Medis på morgonen och gymmade tillsammans med min älskling på SATS Sjöstan på kvällen.

Passet igår kväll såg ut så här:

10 x marklyft 40 kg

20 x fällkniven med 5 kg
40 x russian twist med 5 kg
x 3

I min shaker när jag tränar har jag alltid BCAA från Star Nutrition Hers från Gymgrossisten.
Min favoritsmak är Tropical Mango!