Annons


Därför dricker jag BCAA


Ett av få kosttillskott jag använder är BCAA.
BCAA är från engelskan förkortat från Branched-Chain Amino och är bland det bästa du kan få i dig i samband med träning för att öka muskeltillväxten i kroppen.

Annons

Protein består av aminosyror.

Branched-Chain Amino (BCAA) betyder grenade aminosyror och är, till skillnad från protein som du får i dig från proteinrik mat eller proteinpulver, spjälkat/uppdelat.

När vi äter proteinrik mat eller dricker proteinpulver måste kroppen bryta ned proteinet först i mindre delar innan vi kan ta upp det i kroppen. Men när vi får i oss BCAA som redan är uppdelat så kommer upptaget av aminosyrorna gå mycket snabbare och stimulansen av proteinsyntesen blir större.

I BCAA hittar vi aminosyrorna Leucin, Isoleucin och Valin som är tre stycken essentiella aminosyror vilket betyder att dom är livsnödvändiga och att kroppen inte kan skapa dom själv utan att vi måste få i oss dom via kosten.

(Essentiella aminosyror kan vi få i oss från proteinrika produkter så som baljväxter, kött, nötter, fisk, skaldjur, ägg och mjölkprodukter samt quinoa som innehåller 14 % fullvärdigt protein.)

En proteinnedbrytning pågår hela tiden i kroppen. Även bildandet av protein (proteinsyntes), och genom att styrketräna så kan man se till att mer protein bildas än bryts ned.
Och ser du till att få i dig BCAA i samband med träning kan man öka bildandet av protein ännu mer vilket i sin tur leder till ny muskelmassa.

Så för att förhindra muskelnedbrytning och påskynda samt öka muskeluppbyggnaden kan man använda BCAA som kosttillskott i samband med träning.

Den BCAA som jag själv dricker är Amino BCAA från Star Nutrition Hers.
Den kommer från Gymgrossisten och jag tycker den är prisvärd, smakar bäst samt har ett bra innehåll.

KLICKA HÄR för att komma direkt till Amino BCAA från Star Nutrition Hers.

Jag dricker BCAA innan alternativt under mina träningspass.
Jag dricker min BCAA utan att äta eller dricka något annat i kombination utan låter kroppen få arbeta med dom aminosyrorna jag fått i mig från BCAA, utan att annat stjäl fokus från kroppens arbete med aminosyrorna.

Efter mina träningspass väljer jag alltid att dricka protein istället för BCAA för att få i mig en större mängd protein och kalorier då jag ofta är tom på energi i kroppen.
När jag har druckit upp min proteinshake ser jag till att äta något proteinrikt.

image

image






Laddar