Annons


Cardio-bomb under sommartider


Jag älskar att träna och framför allt att gymma. Det är min grej.
Ja, och att springa.

Men jag måste erkänna att konditionsträningen är mer intensiv och gymträningen mindre intensiv under månaderna april – oktober.

Annons

Jag vill inte stänga in mig på ett gym lika gärna som att gå ut och springa långt och länge i frisk luft, längs vatten, genom stan, på landet, genom trollskog, på semestern eller innan och efter jobbet.
Det är liksom en slags fristad där jag får tänka på livet och känna hur kroppen får arbeta.
Gymmet är också min fristad där jag inte behöver tänka på något annat än ”här och nu och livet”, men det är något speciellt med att springa.

på vintern gillar jag inte att halka runt på isen och andas kall luft som gör ont i mina lungor, så konditionen jag får då är från löpband, roddmaskiner och crosstrainers.
Och eftersom att det är rätt tråkigt att ta en mil på ett löpband på gymmet och springa och halvt kolla på gym-TV:n som hänger framför konditionsmaskinerna utan ljud, och halvt hålla koll på löpbandet så man inte trampar snett och flyger av, så undviker jag helst det.

Konditionen jag även försöker klämma in under min ”gym-period” på vinterhalvåret blir då mycket konditionskrävande övningar med mycket flås och svett blandat med tunga styrkelyft för att blanda så myclet som möjligt och aldrig tappa flåset.

Men! Först löprundan ute när vårsolen börjar träna fram är alltid liiite extra jobbig men självklart skön och efterlängtad.

Så… Sovmorgon idag. Klockan är 05.08 och jag ska precis ut och springa min morgonrunda.
Jag jobbar kl 07.00-18.00 idag och utan någon rast och utan någon lunch då man skulle kunna säga att jag är rätt fullbokad med PT-kunder idag.
Och jag känner mig själv så pass bra att jag vet att hur mycket jag än lovar mig själv nu att jag ska träna sen i eftermiddag efter sista kunden så kommer det aldrig bli av för att jag kommer vara så himla utmattad.

Man ska aldrig försöka lura sig själv när det kommer till träningen utan försöka ha så bra självdisciplin som möjligt. Det sätter bara käppar i hjulet för ens mål annars.
Därför väljer jag att gå ut och springa nu, för då har jag redan tränat för idag och kan bara åka hem och dö på soffan sen ikväll med en fruktsallad i en skål på magen.

Ja! 5 km blir det idag! Längre hinner jag inte springa.

Sen blir det work, work, work!

image






Laddar